Onderstaand verhaal is een verslag uit mijn hand.... de verantwoording over de inhoud is
dan ook volledig voor de webmaster.
dan ook volledig voor de webmaster.
Verslag vaardag Hr. Ms. Urk op 22 maart 2004 vanuit Den Helder,
Als bestuurslid AVOM ZH heb ik in 2004 onder het genot van een biertje op H.rMs. Rotterdam bij het openen van de Wereldhavendagen Rotterdam via LTZ de Vries Staf officier voorlichting !, een verzoek ingediend bij de Kon.Marine om een keer met een aantal van onze leden een vaardag mee te mogen maken.
Op 28 februari 2004 heb ik een uitnodiging ontvangen om 22 maart 2004 met 20 personen een vaardag mee te maken op Hr.Ms. Urk.( M 861).
Voor dag en dauw trokken de uitverkorenen naar Den Helder, want iedereen moest zich om 09.30 uur melden bij de Mijnendienstkazerne, met wat twijfels over het wel of niet doorgaan van deze dag daar Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana 20 maart is overleden. Opgevangen door een tweetal vrouwelijke Korporaals van de Marine Voorlichting zijn we begeleid naar Hr.Ms. Urk waar wij onder genot van de koffie en cake, zijn ontvangen door een Ltz2OC die zoals al gauw bleek de oudste officier was aan boord van de Urk, en ons aan de hand van een uitgereikt programma het e.e.a. vertelde over de dag indeling. Om klokslag 10.00 uur trossen los en gingen we tussen de havenhoofden door richting Marsdiep.
Zodra we buiten waren werden we welkom geheten door de Commandant en met de mededeling dat er een iets gewijzigd programma was daar er buiten windkracht 7 à 8 stond en een golfhoogte van meer dan 2 meter en hij het niet verantwoord vond de Noordzee op te gaan. Varend tussen Den Helder en Texel hebben we de gehele dag weer lekker de zeelucht op kunnen snuiven, en de koffie stond de hele dag tot onze beschikking.
C.a. 10.45 uur kregen we een demonstratie met een Lynx helikopter “redden uit zee “ te zien wat bij een ieder
goed in de smaak viel. Wij mochten dan ook deze dag ons vrij over het gehele schip bewegen, foto’s maken enz.
en natuurlijk vragen stellen aan de bemanning van hoog tot laag, en neem maar van mij aan dat daar driftig gebruik van is gemaakt. Wat ons als oud-marinemannen opviel is dat een heel groot deel van de bemanning, dus ook van de ètat-major uit vrouwen bestond. Overigens niets ten nadele, integendeel! Na een rondleiding, waarbij alles van ‘brug te kombuis’ bekeken kon worden, was het aan je bakken. Men had , ook vanwege de beperkte ruimte, gekozen voor een soort van lopend buffet en we konden dan de maaltijd nuttigen in de ‘Longroom’- ‘Gouden bal’ of ‘Korporaalsverblijf’. In onze tijd was de maandag een “snertdag met drijfijs, bami of nasi, maar dat staat tegenwoordig op het woensdagmenu Vandaag werden we onthaald op een aangeklede Pasta met toetje wat absoluut ook bij menig een in de ‘pul ‘fietste. In de loop van de middag kregen we een demo ‘sailpass’te zien, die samen met Hr.Ms. Schiedam ( M 860 ) werd uitgevoerd.
Teneinde ingewijd te worden in de wezenlijke functie van een mijnenjager werden we in drie groepen verdeeld om op een drietal plaatsen aan boord uitleg te krijgen over het opsporen, peilen en zo nodig vernietigen van ongewenste obstakels op de zeebodem. Daarbij konden we allerlei vragen stellen aan deskundigen o.a. de duikmeester ( Is de Kwartiermeester aan boord ) en aan de seinmeester ( de Bootsman aan boord ) Een uurtje later was het alweer tijd om richting Nieuwehaven te varen en aan wal terug te keren. We waren allen weer een ervaring rijker en hebben genoten van deze dag. Ik ben tijdens de terugvaart naar de brug gegaan om me te melden bij de Commandant , daar ik hem persoonlijk met zijn voltallige bemanning namens AVOM ZH wilde bedanken voor deze voor ons onvergetelijke dag, en heb de hoop uitgesproken dat dit soort dagen in de toekomst behouden worden voor alle oud-marine sobats.
Klokslag 1600 uur heeft Hr.Ms Urk weer aangemeerd en konden wij huiswaarts keren. Zeer zeker wil ik als laatste in dit verhaal mijn dank betuigen aan de Stafofficier Voorlichting, de LTZ1A A.S.A. de Vries en haar staf die ons deze uitnodiging bezorgde
KM Bedankt
Arie Krijgsman
Als bestuurslid AVOM ZH heb ik in 2004 onder het genot van een biertje op H.rMs. Rotterdam bij het openen van de Wereldhavendagen Rotterdam via LTZ de Vries Staf officier voorlichting !, een verzoek ingediend bij de Kon.Marine om een keer met een aantal van onze leden een vaardag mee te mogen maken.
Op 28 februari 2004 heb ik een uitnodiging ontvangen om 22 maart 2004 met 20 personen een vaardag mee te maken op Hr.Ms. Urk.( M 861).
Voor dag en dauw trokken de uitverkorenen naar Den Helder, want iedereen moest zich om 09.30 uur melden bij de Mijnendienstkazerne, met wat twijfels over het wel of niet doorgaan van deze dag daar Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana 20 maart is overleden. Opgevangen door een tweetal vrouwelijke Korporaals van de Marine Voorlichting zijn we begeleid naar Hr.Ms. Urk waar wij onder genot van de koffie en cake, zijn ontvangen door een Ltz2OC die zoals al gauw bleek de oudste officier was aan boord van de Urk, en ons aan de hand van een uitgereikt programma het e.e.a. vertelde over de dag indeling. Om klokslag 10.00 uur trossen los en gingen we tussen de havenhoofden door richting Marsdiep.
Zodra we buiten waren werden we welkom geheten door de Commandant en met de mededeling dat er een iets gewijzigd programma was daar er buiten windkracht 7 à 8 stond en een golfhoogte van meer dan 2 meter en hij het niet verantwoord vond de Noordzee op te gaan. Varend tussen Den Helder en Texel hebben we de gehele dag weer lekker de zeelucht op kunnen snuiven, en de koffie stond de hele dag tot onze beschikking.
C.a. 10.45 uur kregen we een demonstratie met een Lynx helikopter “redden uit zee “ te zien wat bij een ieder
goed in de smaak viel. Wij mochten dan ook deze dag ons vrij over het gehele schip bewegen, foto’s maken enz.
en natuurlijk vragen stellen aan de bemanning van hoog tot laag, en neem maar van mij aan dat daar driftig gebruik van is gemaakt. Wat ons als oud-marinemannen opviel is dat een heel groot deel van de bemanning, dus ook van de ètat-major uit vrouwen bestond. Overigens niets ten nadele, integendeel! Na een rondleiding, waarbij alles van ‘brug te kombuis’ bekeken kon worden, was het aan je bakken. Men had , ook vanwege de beperkte ruimte, gekozen voor een soort van lopend buffet en we konden dan de maaltijd nuttigen in de ‘Longroom’- ‘Gouden bal’ of ‘Korporaalsverblijf’. In onze tijd was de maandag een “snertdag met drijfijs, bami of nasi, maar dat staat tegenwoordig op het woensdagmenu Vandaag werden we onthaald op een aangeklede Pasta met toetje wat absoluut ook bij menig een in de ‘pul ‘fietste. In de loop van de middag kregen we een demo ‘sailpass’te zien, die samen met Hr.Ms. Schiedam ( M 860 ) werd uitgevoerd.
Teneinde ingewijd te worden in de wezenlijke functie van een mijnenjager werden we in drie groepen verdeeld om op een drietal plaatsen aan boord uitleg te krijgen over het opsporen, peilen en zo nodig vernietigen van ongewenste obstakels op de zeebodem. Daarbij konden we allerlei vragen stellen aan deskundigen o.a. de duikmeester ( Is de Kwartiermeester aan boord ) en aan de seinmeester ( de Bootsman aan boord ) Een uurtje later was het alweer tijd om richting Nieuwehaven te varen en aan wal terug te keren. We waren allen weer een ervaring rijker en hebben genoten van deze dag. Ik ben tijdens de terugvaart naar de brug gegaan om me te melden bij de Commandant , daar ik hem persoonlijk met zijn voltallige bemanning namens AVOM ZH wilde bedanken voor deze voor ons onvergetelijke dag, en heb de hoop uitgesproken dat dit soort dagen in de toekomst behouden worden voor alle oud-marine sobats.
Klokslag 1600 uur heeft Hr.Ms Urk weer aangemeerd en konden wij huiswaarts keren. Zeer zeker wil ik als laatste in dit verhaal mijn dank betuigen aan de Stafofficier Voorlichting, de LTZ1A A.S.A. de Vries en haar staf die ons deze uitnodiging bezorgde
KM Bedankt
Arie Krijgsman
Onder een dia projectie van deze vaardag