DE BAKSTAFEL
  • " DE BAKSTAFEL "
  • Disclaimer
  • Updates
  • Het ontstaan van de Marine
  • EMV en Baksfoto's div.
    • Onbekend
    • 1900 t/m 1934
    • 1935 t/m 1949
    • 1950 t/m 1959 >
      • 1950
      • 1951
      • 1952
      • 1953
      • 1954
      • 1955
      • 1956
      • 1957
      • 1958
      • 1959
    • 1960 t/m 1969 >
      • 1960
      • 1961
      • 1962
      • 1963
      • 1964
      • 1965
      • 1966
      • 1967
      • 1968
      • 1969
    • 1970 t/m 1979 >
      • 1970
      • 1971
      • 1972
      • 1973
      • 1974
      • 1975
      • 1976
      • 1977
      • 1978
      • 1979
    • 1980 t/m 1989 >
      • 1980
      • 1981
      • 1982
      • 1983
      • 1984
      • 1985
      • 1986
      • 1987
      • 1988
      • 1989
    • 1990 t/m 1999 >
      • 1990
      • 1991
      • 1992
      • 1993
      • 1994
      • 1995
      • 1996
      • 1997
      • 1998
      • 1999
    • 2000 t/m 2009 >
      • 2000
      • 2001
      • 2002
      • 2003
      • 2004
      • 2005
      • 2006
      • 2007
      • 2008
      • 2009
    • 2010 t/m heden >
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
  • Baksmeesters
  • MOC / MOK
    • MOC Voorschoten >
      • Keuring
    • MOC Hilversum >
      • Keuring van Bram Hoeijenbos
    • MOKHilversum >
      • Het "Bakken" systeem
      • Filmpjes EMV
      • Handboek EMV 1961
      • EMV belevenissen.... >
        • Anton Knook
        • EMV en opl. Hofm van Sijbrand Kamer
      • MOKH en allerlei foto's
      • Noord Brabant Hr.Ms. Beton
      • Stormbaan / Hindernisbaan EMV
      • Boomhoek >
        • VVKM82
      • Muziekkapel - Tamboers en Pijpers
  • Opleiding Algemeen
    • ABCD - NBCD
    • Duikers
    • Elektromonteur
    • Hofmeester
    • Kaderschool / Palencursus
    • Kannonier / VUKO
    • Kwartiermeester / Bootsman
    • Matrozenopleiding.
    • MKERF Palencursus
    • Mijnenwachter
    • Navigatie Gevechtsinformatie
    • Schietbaan Brunssum
    • Telegrafisten
    • Timmerman
    • Toelissen
    • TOKM
    • VBS
  • " TEN ANKER "
  • FaceBook
  • Film operator
  • De Leesmap
    • Uit de kombuis
  • EXPOSITIE
  • Emblemen-onderscheidingstekenen en onderscheidingen
    • M.W.O. Onderscheidingen
    • Dienstvak onderscheidingtekenen en uitmonsteringen >
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1945- 1978
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1978- heden
      • Brevetten Manschappen / Adelborsten
      • Brevetten duikvaardigheid
      • Brevetten Bijzondere vaardigheden
      • Brevetten (Officieren) hogere vorming.
      • Dienstvak onderscheidingstekens Tropen
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen Marva tropen
      • Tropen embleem / eigen maak
      • Dienstvak Onderscheidingstekens Marva
      • Kraagemblemen adelborsten
      • Kraagemblemen Aspirant reserveofficieren
      • Kraagset officieren enz.
      • Draaginsignes en Prestatiekronen
      • Koudweer emblemen
      • Baret emblemen....
      • Pet Emblemen Kon. Marine
      • Pet / mutslinten
      • afgeoefend OZB insigne
      • Wings Marine Luchtvaartdienst en Brevetten MLD
      • Borstemblemen
      • Para Wings
      • Vaandels KM
  • Emblemen Koninklijke Marine
  • Marine gerelateerd
    • Documenten >
      • Marine affiches en werving >
        • ervaringen
      • Gewapendewacht en Schildwacht
      • Waarden en Normen >
        • Hoofdstuk 1
        • Hoofdstuk 2
      • Modelbouwers >
        • Evert Prijs
        • Tjerk Hiddes J 5
      • Krijgstucht
      • ontstaan van de baksorder >
        • oude baksorder
    • Ingezonden foto's >
      • foto's van Beaujean, Peter
      • foto's van Berns, Ben
      • foto's van Huijberts, Bert
      • foto's van Krijgsman Arie
      • foto's van Marbus, Mart
      • foto's van Mulder, Ruud
      • foto's van Radstake, Herman
      • foto's van Schalkwijk , J.J.
    • Oorlogsslachtoffers WO2 K.M
    • Documentatie Javazee >
      • Doorman-Helfrich
    • Diverse PDF bestanden
    • Groeps onderdelen >
      • Scheepsbands
      • Groepsfoto's algemeen
      • Stap en feest foto's >
        • Bekende kroegen.....
      • OS&O >
        • Vierdaagse lopers
        • Wandelgroepen algemeen
        • Zeemansloop
    • Humor en Cartoons >
      • Chris Caanen
      • Jan Sanders
      • Defensie bezuinigd
  • Overzeese Gebiedsdelen
    • Caribische schilderijen
    • Vlootbezoek Nederlandse Antillen >
      • Buitenlandsbezoek
      • Caribische aangelegenheden >
        • youtubefilms aangaande Curacao
      • Roodeweg Curacao >
        • Plattegrond en namenlijst
        • Roodeweg 1890 / 1963
        • de Roodeweg 2012 / 13
        • de Roodeweg 2014
        • Roodeweg onderhoud 2014
        • Roodeweg onderhoud 2015
        • Dodenherdenking 2015
        • Vervolg onderhoud 2015 na de herdenking
        • onderhoud november 2015
        • toegezonde foto's van Sobats
        • Nieuws over de Roodeweg
    • Vlootbezoek Nederlands Nieuw Guinea >
      • Nieuw Guinese aangelegenheden
    • Vlootbezoek Suriname >
      • Surinaamse aangelegenheden
      • Herinneringen ?
  • Vlootbezoek Indië / Indonesië
    • Bahasa Indonesia....
    • Herinneringen ?
    • Het Krontjongliedje
    • Indisch Alfabeth
    • Marine Etablisiment Soerabia
  • Hyperlinks website's
  • Contactformulier
  • TOKO / WINKEL
    • Borstembleem
    • VETERANEN STICKERS
    • Marine Stickers >
      • Bestelformulier
    • Defensie stickers >
      • Bestelformulier
    • Gemeente stickers
  • de Webmaster
Uit " HET NIEUWSBLAD " - Donderdag 28 augustus 1986 - pag. 7

 

ANNA PAULOWNA - Karel Doorman wilde in de Javazee he­lemaal geen slag leveren met de Japanse vlooi. Integendeel, de le­gendarische schout-bij-nacht was voorstander van een tacti­sche terugtocht uit de Indische wateren. De commandant zee­macht in Indië, Helfrich, heeft Doorman min of meer moeten dwingen de Japanse overmacht tegemoet te varen. Tot vlak voor de slag is Helfrich bang geweest dat Doorman toch nog de benen zou nemen.
Dit zegt marinehistoricus dr. Ph. M. Bosscher, die morgen in Den Haag het tweede deel pre­senteert van zijn standaardwerk 'De Koninklijke Marine in de Tweede Wereldoorlog', dat hij schrijft in opdracht van de mari­ne.
De ernstige controverse tussen Doorman en zijn hoogste supe­rieur is nooit in de openbaarheid gekomen. Helfrich heeft in zijn memoires, na de oorlog, gezwe­gen over zijn twijfels aangaande Doorman. „Ik vind dat dat Hel­frich siert", aldus dr. Bosscher. „Het is typisch des marine: je houdt de rotzooi binnenboord."
De Slag in de Javazee, op 27 en 28 februari 1942, is een van de meest traumatische ervaringen uit de historie van de marine. Van het geallieerde eskader, dat onder leiding van Karel Door­man de Japanse invasievloot te­gemoet voer, werden elf schepen de grond in geboord door Japan­se oorlogsbodems die zich tussen Doorman en zijn doelwit hadden geplaatst. Meer dan 2200 opva­renden verdronken, onder wie Doorman. Slechts vier Ameri­kaanse torpedobootjagers wisten te ontsnappen.



Foto
Na de oorlog hebben marine-historici de zeeslag „van geen en­kel strategisch belang" en „tac­tisch een debacle" genoemd.
Ook Doorman zelf zag weinig heil in een treffen met de Japan­se vloot, aldus dr. Bosscher. 

„Helfrich wilde per se slag leveren, maar Doorman voelde meer voor een 'reculer pour mieux sauter', een terugtocht om de Japanners later en dan beter voorbereid aan te vallen. Tussen beide heren zijn daarover persoonlijke confronta­ties geweest, waarbij de golven hoog zijn opgespat."
Hun meningsverschil is ook te verklaren uit de persoonlijke achtergrond van luitenant-admi-raal Helfrich, meent dr. Bos­scher. „Er is gezegd dat Helfrich het contact met de werkelijkheid een beetje had verloren en dat klopt wel. Helfrich voelde zich als Indische jongen - hij was ge­boren in Semarang als zoon van een officier in het Indisch leger — enorm met zijn geboortegrond verbonden. Tot het laatst toe is hij blijven geloven in de moge
lijkheid om Java te redden." 



Foto
Het staat voor dr. Bosscher „voor vrijwel 100 procent" vast dat Helfrich er beducht voor was dat Doorman op het laatste mo­ment toch nog de benen zou ne­men.  „Vanuit zijn commandopost op de wal stuurde Helfrich daar­om op de ochtend voor de zeeslag nog twee 'onbekookte' telegram­men naar Doorman, die zich met het eskader en een uitgeputte be­manning op zee bevond."In die telegrammen stond dat Doorman de vijand moest aan­vallen „tot hij vernietigd was" en dat het eskader de confrontatie niet uit de weg mocht gaan. Doorman heeft zich door die tele­grammen „uitermate opgesard" gevoeld, zegt Bosscher. „Dat is ook zeker de reden geweest dat Doorman een telegram terug­stuurde waarin hij meldde 'grens uithoudingsvermogen heden 
be­reikt, morgen zeker overschre­den'."

De marinehistoricus benadrukt dat Doorman, eenmaal op zee, 
uitermate loyaal gevolg heeft 
gegeven aan Helfrichs orders. En in het gevecht met de Japanse oor­logsbodems heeft Doorman vol­gens hem bovendien op voortref­felijke manier leiding gegeven. In de vroege middag van de 27ste telegrafeerde Helfrich naar Doorman de positie van de Ja­panse transportvloot. Per seinlamp liet Doorman toen aan de schepen van het eskader weten: „Follow me. Enemy 70 miles away. Details later." 
Het is dit sein dat later - in een nogal  vrije vertaling - legendarisch werd als " Ik val aan, volg mij "


Vlotjes

Dr. Bosscher bevestigt verder een opmerkelijk verhaal van de Tilburgse oud-marinier J.A.W. Huggers, een van de weinige overlevenden van de zeeslag. In een historische terugblik in Het Nieuwsblad, vier jaar geleden, zei Huggers dat overlevenden die bezit hadden genomen van een motorsloep na enige tijd de lijn door hadden gesneden die de sloep verbond met vlotjes waarin andere drenkelingen lagen, tot aan de nek in het water. Dat zou gebeurd zijn onder de uitroep „Ieder voor zich en God voor ons allen".
Marinemensen van hoog tot laag hebben toen verontwaar­digd op de publicatie gereageerd. Hoofd van de afdeling maritieme historie, KLTZ F.C. van Oosten sprak van „gezwam" en noemde de man die dit verhaal durfde verspreiden „ontoerekeningsvat­baar". Anderen, ook overleven­den van de zeeslag, stelden in in­gezonden brieven in deze krant, dat „men bij de marine zoiets nooit zou doen" en dat men bij de marine „nimmer op deze wijze maten in de steek laat".
Volgens dr. Bosscher echter, berust het verhaal van Huggers wel degelijk op waarheid. „Het schijnt zo geweest te zijn dat de mensen in de vlotjes niet wilden meeroeien. De motorsloep kon al die vlotjes niet trekken. Daarom hebben ze de vlotjes losgesneden. Dat is althans de uitleg die ik in persoonlijke verklaringen van diverse mensen ben tegengeko­men. Het verbaast mij in hoge mate dat Van Oosten zei daar niets van af te weten."

* ROB RUGGENBERG
Dagblad " het Juttertje "
Homepage
  • " DE BAKSTAFEL "
  • Disclaimer
  • Updates
  • Het ontstaan van de Marine
  • EMV en Baksfoto's div.
    • Onbekend
    • 1900 t/m 1934
    • 1935 t/m 1949
    • 1950 t/m 1959 >
      • 1950
      • 1951
      • 1952
      • 1953
      • 1954
      • 1955
      • 1956
      • 1957
      • 1958
      • 1959
    • 1960 t/m 1969 >
      • 1960
      • 1961
      • 1962
      • 1963
      • 1964
      • 1965
      • 1966
      • 1967
      • 1968
      • 1969
    • 1970 t/m 1979 >
      • 1970
      • 1971
      • 1972
      • 1973
      • 1974
      • 1975
      • 1976
      • 1977
      • 1978
      • 1979
    • 1980 t/m 1989 >
      • 1980
      • 1981
      • 1982
      • 1983
      • 1984
      • 1985
      • 1986
      • 1987
      • 1988
      • 1989
    • 1990 t/m 1999 >
      • 1990
      • 1991
      • 1992
      • 1993
      • 1994
      • 1995
      • 1996
      • 1997
      • 1998
      • 1999
    • 2000 t/m 2009 >
      • 2000
      • 2001
      • 2002
      • 2003
      • 2004
      • 2005
      • 2006
      • 2007
      • 2008
      • 2009
    • 2010 t/m heden >
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
  • Baksmeesters
  • MOC / MOK
    • MOC Voorschoten >
      • Keuring
    • MOC Hilversum >
      • Keuring van Bram Hoeijenbos
    • MOKHilversum >
      • Het "Bakken" systeem
      • Filmpjes EMV
      • Handboek EMV 1961
      • EMV belevenissen.... >
        • Anton Knook
        • EMV en opl. Hofm van Sijbrand Kamer
      • MOKH en allerlei foto's
      • Noord Brabant Hr.Ms. Beton
      • Stormbaan / Hindernisbaan EMV
      • Boomhoek >
        • VVKM82
      • Muziekkapel - Tamboers en Pijpers
  • Opleiding Algemeen
    • ABCD - NBCD
    • Duikers
    • Elektromonteur
    • Hofmeester
    • Kaderschool / Palencursus
    • Kannonier / VUKO
    • Kwartiermeester / Bootsman
    • Matrozenopleiding.
    • MKERF Palencursus
    • Mijnenwachter
    • Navigatie Gevechtsinformatie
    • Schietbaan Brunssum
    • Telegrafisten
    • Timmerman
    • Toelissen
    • TOKM
    • VBS
  • " TEN ANKER "
  • FaceBook
  • Film operator
  • De Leesmap
    • Uit de kombuis
  • EXPOSITIE
  • Emblemen-onderscheidingstekenen en onderscheidingen
    • M.W.O. Onderscheidingen
    • Dienstvak onderscheidingtekenen en uitmonsteringen >
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1945- 1978
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1978- heden
      • Brevetten Manschappen / Adelborsten
      • Brevetten duikvaardigheid
      • Brevetten Bijzondere vaardigheden
      • Brevetten (Officieren) hogere vorming.
      • Dienstvak onderscheidingstekens Tropen
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen Marva tropen
      • Tropen embleem / eigen maak
      • Dienstvak Onderscheidingstekens Marva
      • Kraagemblemen adelborsten
      • Kraagemblemen Aspirant reserveofficieren
      • Kraagset officieren enz.
      • Draaginsignes en Prestatiekronen
      • Koudweer emblemen
      • Baret emblemen....
      • Pet Emblemen Kon. Marine
      • Pet / mutslinten
      • afgeoefend OZB insigne
      • Wings Marine Luchtvaartdienst en Brevetten MLD
      • Borstemblemen
      • Para Wings
      • Vaandels KM
  • Emblemen Koninklijke Marine
  • Marine gerelateerd
    • Documenten >
      • Marine affiches en werving >
        • ervaringen
      • Gewapendewacht en Schildwacht
      • Waarden en Normen >
        • Hoofdstuk 1
        • Hoofdstuk 2
      • Modelbouwers >
        • Evert Prijs
        • Tjerk Hiddes J 5
      • Krijgstucht
      • ontstaan van de baksorder >
        • oude baksorder
    • Ingezonden foto's >
      • foto's van Beaujean, Peter
      • foto's van Berns, Ben
      • foto's van Huijberts, Bert
      • foto's van Krijgsman Arie
      • foto's van Marbus, Mart
      • foto's van Mulder, Ruud
      • foto's van Radstake, Herman
      • foto's van Schalkwijk , J.J.
    • Oorlogsslachtoffers WO2 K.M
    • Documentatie Javazee >
      • Doorman-Helfrich
    • Diverse PDF bestanden
    • Groeps onderdelen >
      • Scheepsbands
      • Groepsfoto's algemeen
      • Stap en feest foto's >
        • Bekende kroegen.....
      • OS&O >
        • Vierdaagse lopers
        • Wandelgroepen algemeen
        • Zeemansloop
    • Humor en Cartoons >
      • Chris Caanen
      • Jan Sanders
      • Defensie bezuinigd
  • Overzeese Gebiedsdelen
    • Caribische schilderijen
    • Vlootbezoek Nederlandse Antillen >
      • Buitenlandsbezoek
      • Caribische aangelegenheden >
        • youtubefilms aangaande Curacao
      • Roodeweg Curacao >
        • Plattegrond en namenlijst
        • Roodeweg 1890 / 1963
        • de Roodeweg 2012 / 13
        • de Roodeweg 2014
        • Roodeweg onderhoud 2014
        • Roodeweg onderhoud 2015
        • Dodenherdenking 2015
        • Vervolg onderhoud 2015 na de herdenking
        • onderhoud november 2015
        • toegezonde foto's van Sobats
        • Nieuws over de Roodeweg
    • Vlootbezoek Nederlands Nieuw Guinea >
      • Nieuw Guinese aangelegenheden
    • Vlootbezoek Suriname >
      • Surinaamse aangelegenheden
      • Herinneringen ?
  • Vlootbezoek Indië / Indonesië
    • Bahasa Indonesia....
    • Herinneringen ?
    • Het Krontjongliedje
    • Indisch Alfabeth
    • Marine Etablisiment Soerabia
  • Hyperlinks website's
  • Contactformulier
  • TOKO / WINKEL
    • Borstembleem
    • VETERANEN STICKERS
    • Marine Stickers >
      • Bestelformulier
    • Defensie stickers >
      • Bestelformulier
    • Gemeente stickers
  • de Webmaster