DE BAKSTAFEL
  • " DE BAKSTAFEL "
  • Disclaimer
  • Updates
  • Het ontstaan van de Marine
  • EMV en Baksfoto's
    • Onbekend
    • 1900 t/m 1934
    • 1935 t/m 1949
    • 1950 t/m 1959 >
      • 1950
      • 1951
      • 1952
      • 1953
      • 1954
      • 1955
      • 1956
      • 1957
      • 1958
      • 1959
    • 1960 t/m 1969 >
      • 1960
      • 1961
      • 1962
      • 1963
      • 1964
      • 1965
      • 1966
      • 1967
      • 1968
      • 1969
    • 1970 t/m 1979 >
      • 1970
      • 1971
      • 1972
      • 1973
      • 1974
      • 1975
      • 1976
      • 1977
      • 1978
      • 1979
    • 1980 t/m 1989 >
      • 1980
      • 1981
      • 1982
      • 1983
      • 1984
      • 1985
      • 1986
      • 1987
      • 1988
      • 1989
    • 1990 t/m 1999 >
      • 1990
      • 1991
      • 1992
      • 1993
      • 1994
      • 1995
      • 1996
      • 1997
      • 1998
      • 1999
    • 2000 t/m 2009 >
      • 2000
      • 2001
      • 2002
      • 2003
      • 2004
      • 2005
      • 2006
      • 2007
      • 2008
      • 2009
    • 2010 t/m heden >
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
  • Boomhoek
    • VVKM82
  • MOC / MOK
    • MOC Voorschoten >
      • Keuring
    • MOC Hilversum >
      • Keuring van Bram Hoeijenbos
    • MOKHilversum >
      • Het "Bakken" systeem
      • Filmpjes EMV
      • Handboek EMV 1961
      • EMV belevenissen.... >
        • Anton Knook
        • EMV en opl. Hofm van Sijbrand Kamer
      • MOKH en allerlei foto's
      • Noord Brabant Hr.Ms. Beton
      • Stormbaan / Hindernisbaan EMV
      • Muziekkapel - Tamboers en Pijpers
  • Opleiding Algemeen
    • ABCD - NBCD
    • Duikers
    • Elektromonteur
    • Hofmeester
    • Kaderschool / Palencursus
    • Kannonier / VUKO
    • Kwartiermeester / Bootsman
    • Matrozenopleiding.
    • MKERF Palencursus
    • Mijnenwachter
    • Navigatie Gevechtsinformatie
    • RAPV
    • Schietbaan Brunssum
    • Telegrafisten
    • Timmerman
    • Toelissen
    • TOKM
    • VBS
  • Trouwen in uniform
  • " TEN ANKER "
  • FaceBook
  • Film operator
  • De Leesmap
  • Uit de kombuis
  • Emblemen-onderscheidingstekenen en onderscheidingen
    • M.W.O. Onderscheidingen
    • Dienstvak onderscheidingtekenen en uitmonsteringen >
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1945- 1978
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1978- heden
      • Brevetten Manschappen / Adelborsten
      • Brevetten duikvaardigheid
      • Brevetten Bijzondere vaardigheden
      • Brevetten (Officieren) hogere vorming.
      • Dienstvak onderscheidingstekens Tropen
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen Marva tropen
      • Tropen embleem / eigen maak
      • Dienstvak Onderscheidingstekens Marva
      • Kraagemblemen adelborsten
      • Kraagemblemen Aspirant reserveofficieren
      • Kraagset officieren enz.
      • Draaginsignes en Prestatiekronen
      • Koudweer emblemen
      • Baret emblemen....
      • Pet Emblemen Kon. Marine
      • Pet / mutslinten
      • afgeoefend OZB insigne
      • Wings Marine Luchtvaartdienst en Brevetten MLD
      • Borstemblemen
      • Para Wings
      • Vaandels KM
  • Wapen Emblemen K.M.
  • Ingezonden foto's
    • foto's van Beaujean, Peter
    • foto's van Berns, Ben
    • Foto's van Peter de Haan
    • foto's van Huijberts, Bert
    • foto's van Krijgsman Arie
    • foto's van Marbus, Mart
    • foto's van Mulder, Ruud
    • foto's van Radstake, Herman
    • foto's van Schalkwijk , J.J.
  • Marine gerelateerd
    • Documenten >
      • Marine affiches en werving >
        • ervaringen
      • Waarden en Normen >
        • Hoofdstuk 1
        • Hoofdstuk 2
      • Modelbouwers >
        • Evert Prijs
        • Tjerk Hiddes J 5
      • Krijgstucht
      • ontstaan van de baksorder >
        • oude baksorder
    • Oorlogsslachtoffers WO2 K.M
    • Documentatie Javazee >
      • Doorman-Helfrich
    • Diverse PDF bestanden
    • Groeps onderdelen >
      • Scheepsbands
      • Groepsfoto's algemeen
      • Stap en feest foto's >
        • Bekende kroegen.....
      • OS&O >
        • Vierdaagse lopers
        • Wandelgroepen algemeen
        • Zeemansloop
    • Humor en Cartoons >
      • Chris Caanen
      • Jan Sanders
      • Defensie bezuinigd
  • Overzeese Gebiedsdelen
    • Caribische schilderijen
    • Vlootbezoek Nederlandse Antillen >
      • Buitenlandsbezoek
      • Caribische aangelegenheden >
        • youtubefilms aangaande Curacao
      • Roodeweg Curacao >
        • Plattegrond en namenlijst
        • Roodeweg 1890 / 1963
        • de Roodeweg 2012 / 13
        • de Roodeweg 2014
        • Roodeweg onderhoud 2014
        • Roodeweg onderhoud 2015
        • Dodenherdenking 2015
        • Vervolg onderhoud 2015 na de herdenking
        • onderhoud november 2015
        • toegezonde foto's van Sobats
        • Nieuws over de Roodeweg
    • Vlootbezoek Nederlands Nieuw Guinea >
      • Nieuw Guinese aangelegenheden
    • Vlootbezoek Suriname >
      • Surinaamse aangelegenheden
      • Herinneringen ?
  • Vlootbezoek Indië / Indonesië
    • Bahasa Indonesia....
    • Herinneringen ?
    • Het Krontjongliedje
    • Indisch Alfabeth
    • Marine Etablisiment Soerabia
  • Hyperlinks website's
HOOFDSTUK II    

 Normen van KM-personeel

Inleiding

In dit hoofdstuk worden negen concrete normen gepresenteerd. De normen zijn tot stand gekomen vanuit de eerder genoemde twee benaderingen. Bij de eerste benadering worden normen geformuleerd, die direct afgeleid worden van de voor de KM geldende centrale waarden. Het betreft dus normen die belangrijk gevonden worden vanuit algemeen maatschappelijke waarden, vanuit de verantwoordelijkheid voor een goede taakuitvoering van de KM of vanuit de verantwoordelijkheid voor de combinatie van leven en werken in de KM. Bij de tweede benadering worden normen geformuleerd vanuit een probleemervaring. Het betreft dan zaken die van tijd tot tijd in de KM als probleem worden gesignaleerd. Overigens kunnen deze normen indirect in verband gebracht worden met de centrale KMwaarden. Bij de keuze voor de onderstaande normen is van beide benaderingen, de waarde-norm-afleiding en de probleembenadering, gebruik gemaakt.
Bij de formulering van de onderstaande normen is gekozen voor taalgebruik dat aansluit bij het operationele gedeelte van de KM en de daaraan gerelateerde ondersteunende delen. Dit betekent overigens niet dat één en ander alleen maar toepassing is op die delen. Integendeel, de normen zijn voor de gehele KM van toepassing.
Bij het lezen van de normen moet het volgende bedacht worden:
De opsomming van de negen normen is een keuze. De lijst is niet uitputtend. Het zijn echter wel de meest relevante normen vanuit de twee gekozen benaderingen. .
De normen staan niet geheel los van elkaar. Zo heeft de als eerste genoemde norm veel raakvlakken met de meeste andere normen.
De tekst bij iedere norm bestaat uit twee delen: een toelichting op de inhoud en een motivering waarom de norm is opgenomen.

De negen belangrijkste KM-normen:

1. Het zorgvuldig uitvoeren van de opgedragen taken

Toelichting
Hieronder wordt verstaan het deskundig, nauwgezet en zo veilig mogelijk uitvoeren van de werkzaamheden die behoren tot de functie of de werkzaamheden die daarnaast worden opgedragen. Dit geldt voor iedereen, zowel in de rol van ondergeschikte als in die van leidinggevende. In ernstoperaties kan de individuele veiligheid ondergeschikt worden aan het uitvoeren van de operatie.

Motivering
Alle werkzaamheden maken deel uit van een groter geheel. Het al dan niet functioneren van dit geheel is afhankelijk van de deeluitvoeringen. Onzorgvuldigheid kan verstrekkende gevolgen hebben. De juistheid in de uitvoering kan het verschil zijn tussen het met succes
lanceren van een raket en het geraakt worden door de tegenpartij. 

2. Het correct met elkaar omgaan


Toelichting
Het binnen de KM correct omgaan met elkaar geldt voor alle rangen en standen. Het gaat om het wederzijdse respect voor elkaar: het betreft de houding van individuen ten opzichte van elkaar, de omgangsvormen en het taalgebruik. Ook het steunen van elkaar, het elkaar de ruimte geven en elkaars privacy respecteren wordt hiermee bedoeld. In negatieve bewoordingen betekent dit: niet discrimineren of intimideren door verbaal of fysiek geweld, geen ongewenste intimiteiten in de brede zin van het woord, en geen misbruik maken van positie.

Motivering
Anders dan bij andere organisaties werken mensen binnen de KM niet alleen samen maar leven ze vaak ook gezamenlijk, soms dagen of weken achtereen. Om dit zo goed mogelijk te laten plaatsvinden, dient er wederzijds respect te zijn. Wanneer dit ontbreekt heeft dit zijn weerslag op zowel de leef- als de werksituatie.

3. Het stimulerend en doelgericht leidinggeven

Toelichting
Dit houdt in, het nemen en geven van verantwoordelijkheden, het geven van het goede voorbeeld, het stimuleren van 'teamwork'. Ook het optreden bij normovertredingen en het steunen van normhandhaving behoren hiertoe. De wijze van leidinggeven dient altijd aangepast te zijn aan het individu en de situatie. De leidinggevende moet zorgen dat het doel voor alle medewerkers duidelijk is. Speciale aandacht is nodig voor het feit dat men als leidinggevende zijn verantwoordelijkheid altijd en overal nakomt en dat lagere leidinggevenden gesteund
worden.

Motivering
Deze norm is een algemene norm binnen organisaties, maar wordt voor de KM extra belangrijk geacht. Zo is het functioneren van een eenheid in onzekere en soms zelfs gevaarlijke situaties sterk afhankelijk van goed leiderschap.

4.Het rechtmatig en zorgvuldig omgaan met goederen, gelden en diensten van de KM

Toelichting
Hieronder wordt verstaan het niet zonder toestemming, voor privédoeleinden gebruiken van goederen van de KM zoals gereedschappen. Daarnaast wordt bedoeld dat geen kosten gedeclareerd mogen worden die niet gemaakt zijn, geen toelagen geclaimd worden waarop geen recht bestaat en geen geld verkregen wordt door het oneigenlijk toepassen van voorschriften. Ook het privé-gebruik van diensten is niet toegestaan, tenzij dit formeel is geregeld. Goederen en gereedschappen dienen met zorg beheerd en gebruikt te worden zodat deze niet onnodig beschadigen of zoekraken.

Motivering
Onzorgvuldig of onrechtmatig gebruik van goederen en diensten kan tot gevolg hebben dat deze niet op de gewenste tijd en plaats ter beschikking staan. Hierdoor kan, zeker in het veld of op zee, de eenheid of taakuitvoering in gevaar komen. Daarnaast zijn de kosten van reparatie of vervanging verspilling van (belastmg)geld. Het misbruiken van declaratiemogelijkheden en toelagen leidt ook tot extra kosten voor de KM, en schaadt bovendien de betrouwbaarheid van de misbruiker.

5. Het in goede orde houden van verblijven aan boord van schepen en aan de wal van gebouwen en terreinen.

Toelichting
Iedereen moet bijdragen aan het in goede orde houden van verblijven, gebouwen en terreinen. Deze dienen schoon en opgeruimd te zijn en zorgvuldig gebruikt te worden. Gebreken dienen op de juiste wijze te worden gemeld. Beschadiging door onzorgvuldigheid en vandalisme zijn ontoelaatbaar.

6. Het op de vastgestelde tijden uitvoeren van de dienst

Toelichting
Dit betreft het tijdig aanwezig zijn voor het verrichten van werkzaamheden of wachtdiensten. Wanneer een wacht of opdracht niet (tijdig) kan worden uitgevoerd, moet hierover een duidelijke afspraak gemaakt worden. Die afspraak moet ook nagekomen worden.

Motivering
Deze norm is van groot belang voor de leefbaarheid en veiligheid van accommodatie, waar personeel vaak langdurig in moet leven en werken.

Motivering
De onvoorziene afwezigheid van de één noodzaakt vaak tot inzet van de ander voor werk of wachtdienst, maar kan ook het niet (tijdig) uitvoeren van werk of dienst tot gevolg hebben. Onvoorziene afwezigheid schaadt niet alleen de taakuitvoering, maar kan ook de relatie tussen collega's onderling schaden. Dit laatste is speciaal nadelie voor mensen die dicht op elkaar moeten werken en leven.

7.Het matigen van alcoholgebruik en het achterwege laten van drugsgebruik in relatie tot het werk

Toelichting
Afhankelijk van de situatie mag er niet of slechts matig gebruik worden gemaakt van alcoholhoudende dranken. Hierbij wordt matig als volgt omschreven: de taakuitvoering mag niet in gevaar worden gebracht. Drugsgebruik is in geen enkele vorm toegestaan. Alcoholbeperkingen worden in voorschriften nader gespecificeerd. Daarvoor geldt als uitgangspunt: zonder tot een algeheel alcoholverbod over te gaan, geldt dat tijdens werk of wachtdienst geen alcoholhoudende drank mag worden gebruikt, bij aanvang werk of wacht moet men volledig in staat zijn dienst te verrichten, op KM-eenheden en -inrichtingen mag men anderen niet in gevaar brengen of tot last zijn. Ieder is zelf verantwoordelijk voor een zodanige fysieke en mentale conditie dat volledig functioneren mogelijk blijft.

Motivering    
Het gebruik van alcohol of drugs kan last en gevaar opleveren voor de gebruiker en voor anderen. In de eerste plaats werkt en woont men vaak in een omgeving waarin gevaarlijke stoffen, wapens of munitie anwezig zijn. Ten tweede kan ongecontroleerd handelen ongelukken veroorzaken. 
Het anderen tot last zijn is ongewenst.

8. Correct gedrag ti;jdens KM-bezoeken in het buitenland

Toelichting

Personeel van de KM dat in het kader van de dienst het buitenland bezoekt moet zich aanpassen aan de gewoonten van het gastland. Tot die gewoontes kunnen bijvoorbeeld behoren het bij bepaalde gelegenheden in uniform gekleed zijn en het brengen van de militaire groet. Men dient in uiterlijk en gedrag geen aanstoot te geven aan de bewoners van het gastland. Uiteraard is overtreding van de (straf)wet niet toegestaan.

Motivering
Een KM-eenheid is bij een bezoek aan het buitenland op dat moment een officiële vertegenwoordiger van Nederland, ook al betreft het een informeel of routine-bezoek. Misdragingen van KM-personeel zullen worden toegeschreven aan Nederland in het algemeen en liggen dus gevoelig. KMpersoneelsleden zijn geen toeristen die in het betreffende land op vakantie zijn. Ook in burger is de bemanning van een schip of eenheid als zodanig herkenbaar en dient men zich dus correct te gedragen.

9. Het correct dragen van voorgeschreven kleding

Toelichting
Per situatie wordt door de commandant één of meerdere tenues uit de WKM bepaald. Onder correct dragen wordt verstaan, dat het tenue compleet is en in goede en verzorgde staat verkeert.


Motivering
Het militair personeel van de KM draagt een uniform om als zodanig herkenbaar te zijn. Hoe meer verschillend de uniformen zijn die men draagt, des te minder herkenbaar de groep is. Ook de Nederlandse samenleving verwacht van de militair een gedisciplineerd en verzorgd uiterlijk. Einde

Datum 9 december 1994   Via George Visser IMH

Terug naar het menu
Krijgstucht
  • " DE BAKSTAFEL "
  • Disclaimer
  • Updates
  • Het ontstaan van de Marine
  • EMV en Baksfoto's
    • Onbekend
    • 1900 t/m 1934
    • 1935 t/m 1949
    • 1950 t/m 1959 >
      • 1950
      • 1951
      • 1952
      • 1953
      • 1954
      • 1955
      • 1956
      • 1957
      • 1958
      • 1959
    • 1960 t/m 1969 >
      • 1960
      • 1961
      • 1962
      • 1963
      • 1964
      • 1965
      • 1966
      • 1967
      • 1968
      • 1969
    • 1970 t/m 1979 >
      • 1970
      • 1971
      • 1972
      • 1973
      • 1974
      • 1975
      • 1976
      • 1977
      • 1978
      • 1979
    • 1980 t/m 1989 >
      • 1980
      • 1981
      • 1982
      • 1983
      • 1984
      • 1985
      • 1986
      • 1987
      • 1988
      • 1989
    • 1990 t/m 1999 >
      • 1990
      • 1991
      • 1992
      • 1993
      • 1994
      • 1995
      • 1996
      • 1997
      • 1998
      • 1999
    • 2000 t/m 2009 >
      • 2000
      • 2001
      • 2002
      • 2003
      • 2004
      • 2005
      • 2006
      • 2007
      • 2008
      • 2009
    • 2010 t/m heden >
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
  • Boomhoek
    • VVKM82
  • MOC / MOK
    • MOC Voorschoten >
      • Keuring
    • MOC Hilversum >
      • Keuring van Bram Hoeijenbos
    • MOKHilversum >
      • Het "Bakken" systeem
      • Filmpjes EMV
      • Handboek EMV 1961
      • EMV belevenissen.... >
        • Anton Knook
        • EMV en opl. Hofm van Sijbrand Kamer
      • MOKH en allerlei foto's
      • Noord Brabant Hr.Ms. Beton
      • Stormbaan / Hindernisbaan EMV
      • Muziekkapel - Tamboers en Pijpers
  • Opleiding Algemeen
    • ABCD - NBCD
    • Duikers
    • Elektromonteur
    • Hofmeester
    • Kaderschool / Palencursus
    • Kannonier / VUKO
    • Kwartiermeester / Bootsman
    • Matrozenopleiding.
    • MKERF Palencursus
    • Mijnenwachter
    • Navigatie Gevechtsinformatie
    • RAPV
    • Schietbaan Brunssum
    • Telegrafisten
    • Timmerman
    • Toelissen
    • TOKM
    • VBS
  • Trouwen in uniform
  • " TEN ANKER "
  • FaceBook
  • Film operator
  • De Leesmap
  • Uit de kombuis
  • Emblemen-onderscheidingstekenen en onderscheidingen
    • M.W.O. Onderscheidingen
    • Dienstvak onderscheidingtekenen en uitmonsteringen >
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1945- 1978
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1978- heden
      • Brevetten Manschappen / Adelborsten
      • Brevetten duikvaardigheid
      • Brevetten Bijzondere vaardigheden
      • Brevetten (Officieren) hogere vorming.
      • Dienstvak onderscheidingstekens Tropen
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen Marva tropen
      • Tropen embleem / eigen maak
      • Dienstvak Onderscheidingstekens Marva
      • Kraagemblemen adelborsten
      • Kraagemblemen Aspirant reserveofficieren
      • Kraagset officieren enz.
      • Draaginsignes en Prestatiekronen
      • Koudweer emblemen
      • Baret emblemen....
      • Pet Emblemen Kon. Marine
      • Pet / mutslinten
      • afgeoefend OZB insigne
      • Wings Marine Luchtvaartdienst en Brevetten MLD
      • Borstemblemen
      • Para Wings
      • Vaandels KM
  • Wapen Emblemen K.M.
  • Ingezonden foto's
    • foto's van Beaujean, Peter
    • foto's van Berns, Ben
    • Foto's van Peter de Haan
    • foto's van Huijberts, Bert
    • foto's van Krijgsman Arie
    • foto's van Marbus, Mart
    • foto's van Mulder, Ruud
    • foto's van Radstake, Herman
    • foto's van Schalkwijk , J.J.
  • Marine gerelateerd
    • Documenten >
      • Marine affiches en werving >
        • ervaringen
      • Waarden en Normen >
        • Hoofdstuk 1
        • Hoofdstuk 2
      • Modelbouwers >
        • Evert Prijs
        • Tjerk Hiddes J 5
      • Krijgstucht
      • ontstaan van de baksorder >
        • oude baksorder
    • Oorlogsslachtoffers WO2 K.M
    • Documentatie Javazee >
      • Doorman-Helfrich
    • Diverse PDF bestanden
    • Groeps onderdelen >
      • Scheepsbands
      • Groepsfoto's algemeen
      • Stap en feest foto's >
        • Bekende kroegen.....
      • OS&O >
        • Vierdaagse lopers
        • Wandelgroepen algemeen
        • Zeemansloop
    • Humor en Cartoons >
      • Chris Caanen
      • Jan Sanders
      • Defensie bezuinigd
  • Overzeese Gebiedsdelen
    • Caribische schilderijen
    • Vlootbezoek Nederlandse Antillen >
      • Buitenlandsbezoek
      • Caribische aangelegenheden >
        • youtubefilms aangaande Curacao
      • Roodeweg Curacao >
        • Plattegrond en namenlijst
        • Roodeweg 1890 / 1963
        • de Roodeweg 2012 / 13
        • de Roodeweg 2014
        • Roodeweg onderhoud 2014
        • Roodeweg onderhoud 2015
        • Dodenherdenking 2015
        • Vervolg onderhoud 2015 na de herdenking
        • onderhoud november 2015
        • toegezonde foto's van Sobats
        • Nieuws over de Roodeweg
    • Vlootbezoek Nederlands Nieuw Guinea >
      • Nieuw Guinese aangelegenheden
    • Vlootbezoek Suriname >
      • Surinaamse aangelegenheden
      • Herinneringen ?
  • Vlootbezoek Indië / Indonesië
    • Bahasa Indonesia....
    • Herinneringen ?
    • Het Krontjongliedje
    • Indisch Alfabeth
    • Marine Etablisiment Soerabia
  • Hyperlinks website's