DE BAKSTAFEL
  • " DE BAKSTAFEL "
  • Disclaimer
  • Updates
  • Het ontstaan van de Marine
  • EMV en Baksfoto's div.
    • Onbekend
    • 1900 t/m 1934
    • 1935 t/m 1949
    • 1950 t/m 1959 >
      • 1950
      • 1951
      • 1952
      • 1953
      • 1954
      • 1955
      • 1956
      • 1957
      • 1958
      • 1959
    • 1960 t/m 1969 >
      • 1960
      • 1961
      • 1962
      • 1963
      • 1964
      • 1965
      • 1966
      • 1967
      • 1968
      • 1969
    • 1970 t/m 1979 >
      • 1970
      • 1971
      • 1972
      • 1973
      • 1974
      • 1975
      • 1976
      • 1977
      • 1978
      • 1979
    • 1980 t/m 1989 >
      • 1980
      • 1981
      • 1982
      • 1983
      • 1984
      • 1985
      • 1986
      • 1987
      • 1988
      • 1989
    • 1990 t/m 1999 >
      • 1990
      • 1991
      • 1992
      • 1993
      • 1994
      • 1995
      • 1996
      • 1997
      • 1998
      • 1999
    • 2000 t/m 2009 >
      • 2000
      • 2001
      • 2002
      • 2003
      • 2004
      • 2005
      • 2006
      • 2007
      • 2008
      • 2009
    • 2010 t/m heden >
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
  • Baksmeesters
  • MOC / MOK
    • MOC Voorschoten >
      • Keuring
    • MOC Hilversum >
      • Keuring van Bram Hoeijenbos
    • MOKHilversum >
      • Het "Bakken" systeem
      • Filmpjes EMV
      • Handboek EMV 1961
      • EMV belevenissen.... >
        • Anton Knook
        • EMV en opl. Hofm van Sijbrand Kamer
      • MOKH en allerlei foto's
      • Noord Brabant Hr.Ms. Beton
      • Stormbaan / Hindernisbaan EMV
      • Boomhoek >
        • VVKM82
      • Muziekkapel - Tamboers en Pijpers
  • Opleiding Algemeen
    • ABCD - NBCD
    • Duikers
    • Elektromonteur
    • Hofmeester
    • Kaderschool / Palencursus
    • Kannonier / VUKO
    • Kwartiermeester / Bootsman
    • Matrozenopleiding.
    • MKERF Palencursus
    • Mijnenwachter
    • Navigatie Gevechtsinformatie
    • Schietbaan Brunssum
    • Telegrafisten
    • Timmerman
    • Toelissen
    • TOKM
    • VBS
  • " TEN ANKER "
  • FaceBook
  • Film operator
  • De Leesmap
    • Uit de kombuis
  • EXPOSITIE
  • Emblemen-onderscheidingstekenen en onderscheidingen
    • M.W.O. Onderscheidingen
    • Dienstvak onderscheidingtekenen en uitmonsteringen >
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1945- 1978
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1978- heden
      • Brevetten Manschappen / Adelborsten
      • Brevetten duikvaardigheid
      • Brevetten Bijzondere vaardigheden
      • Brevetten (Officieren) hogere vorming.
      • Dienstvak onderscheidingstekens Tropen
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen Marva tropen
      • Tropen embleem / eigen maak
      • Dienstvak Onderscheidingstekens Marva
      • Kraagemblemen adelborsten
      • Kraagemblemen Aspirant reserveofficieren
      • Kraagset officieren enz.
      • Draaginsignes en Prestatiekronen
      • Koudweer emblemen
      • Baret emblemen....
      • Pet Emblemen Kon. Marine
      • Pet / mutslinten
      • afgeoefend OZB insigne
      • Wings Marine Luchtvaartdienst en Brevetten MLD
      • Borstemblemen
      • Para Wings
      • Vaandels KM
  • Emblemen Koninklijke Marine
  • Marine gerelateerd
    • Documenten >
      • Marine affiches en werving >
        • ervaringen
      • Gewapendewacht en Schildwacht
      • Waarden en Normen >
        • Hoofdstuk 1
        • Hoofdstuk 2
      • Modelbouwers >
        • Evert Prijs
        • Tjerk Hiddes J 5
      • Krijgstucht
      • ontstaan van de baksorder >
        • oude baksorder
    • Ingezonden foto's >
      • foto's van Beaujean, Peter
      • foto's van Berns, Ben
      • foto's van Huijberts, Bert
      • foto's van Krijgsman Arie
      • foto's van Marbus, Mart
      • foto's van Mulder, Ruud
      • foto's van Radstake, Herman
      • foto's van Schalkwijk , J.J.
    • Oorlogsslachtoffers WO2 K.M
    • Documentatie Javazee >
      • Doorman-Helfrich
    • Diverse PDF bestanden
    • Groeps onderdelen >
      • Scheepsbands
      • Groepsfoto's algemeen
      • Stap en feest foto's >
        • Bekende kroegen.....
      • OS&O >
        • Vierdaagse lopers
        • Wandelgroepen algemeen
        • Zeemansloop
    • Humor en Cartoons >
      • Chris Caanen
      • Jan Sanders
      • Defensie bezuinigd
  • Overzeese Gebiedsdelen
    • Caribische schilderijen
    • Vlootbezoek Nederlandse Antillen >
      • Buitenlandsbezoek
      • Caribische aangelegenheden >
        • youtubefilms aangaande Curacao
      • Roodeweg Curacao >
        • Plattegrond en namenlijst
        • Roodeweg 1890 / 1963
        • de Roodeweg 2012 / 13
        • de Roodeweg 2014
        • Roodeweg onderhoud 2014
        • Roodeweg onderhoud 2015
        • Dodenherdenking 2015
        • Vervolg onderhoud 2015 na de herdenking
        • onderhoud november 2015
        • toegezonde foto's van Sobats
        • Nieuws over de Roodeweg
    • Vlootbezoek Nederlands Nieuw Guinea >
      • Nieuw Guinese aangelegenheden
    • Vlootbezoek Suriname >
      • Surinaamse aangelegenheden
      • Herinneringen ?
  • Vlootbezoek Indië / Indonesië
    • Bahasa Indonesia....
    • Herinneringen ?
    • Het Krontjongliedje
    • Indisch Alfabeth
    • Marine Etablisiment Soerabia
  • Hyperlinks website's
  • Contactformulier
  • TOKO / WINKEL
    • Borstembleem
    • VETERANEN STICKERS
    • Marine Stickers >
      • Bestelformulier
    • Defensie stickers >
      • Bestelformulier
    • Gemeente stickers
  • de Webmaster

Het "bakken" systeem

Foto
Bakkensysteem bij de Marine  
Het bakken systeem is ontstaan bij de VOC en eigenlijk overgenomen door de Marine
VOC
Aan boord werd gegeten in groepen van zeven man. De bottelier deelde deze groepen in. Deze groep werd ook wel een bak genoemd. De leider van een bak ging met een schotel naar de kombuis waar de kok het voedsel opschepte. Iedere bak kreeg twee eenheden olijfolie en een pond boter voor vis. Eenmaal aan tafel gezeten werd het eten verdeeld in zeven porties. De kwartiermeester zorgde ervoor dat er rustig werd gegeten.
Marine
Het grote belang van het baksgewijs werken werd ingezien door de toenmalige kapitein ter zee Jan Hendrik van Kinsbergen (1735-1819). Het systeem is eeuwen in gebruik geweest, maar in de twintigste eeuw verdrongen
Diegenen die als fris groen blaadje het plan opgevat hadden om te gaan dienen bij de Koninklijke Marie solliciteerden bij defensie en werden dan opgeroepen ter keuring, bij afkeuring terug naar een suf leven en bij goedkeuring op naar een spannend leven 

Marine Keuring en Selectiecentrum Hilversum. ​
Foto
Keuringstesten
Je kreeg bij de keuring te horen wanneer je in de werkelijke dienst kwam. Je melde je die dag dan bij het opleidingskamp  (Voorschoten- Hilversum – KIM , Marinierskazerne etc.).  Daar aangekomen werden de nodige formaliteiten verricht zoals het aangeven wat je MARINENUMMER (???) is, in welke BAK (??????)   je werd ingedeeld.  In burger kloffie werd je al in de eerste bakopstelling gezet en afmarcheren naar het kleding magazijn . Met de stapel barang in twee plunjezakken marcheerde je in rotten van drie weer als bak terug naar de toegewezen barak. Je burger kloffie ging dan uit en je hees je in je nog ongenummerde marine kleding!  ​
Dan kreeg je te horen dat je een ZAKJE NAAI uitgereikt gekregen had en dat je nu al je barang (??? Barang is Maleis voor kleding) moest gaan nummeren met je marinenummer
Dit diende te geschieden met naald en draad daar er twee strenge zijde was verstrekt in wit en rood.
Jouw marinenummer moest worden geborduurd in de z.g.n.kettingsteek en zelfs de zakdoekjes moesten worden genummerd.  
Schoeisel, schoenborstel en kleerborstel werd genummerd met slagletters, en zelfs je tandenborstel, doosje oordopjes enz. werd genummerd door in te krassen met de punt van een naald. 1 week verder was je wel gereed.

Na deze naaiperiode leerde je in baksgewijs marcheren, schieten, lessen militaire vorming, hindernisbaan, roeien   attenooie zeg wat een programma.​
Foto
De eerste kennismaking met Zakkie Naai Nummeren der Barang
Goed je zat dus in een bak en daar maakte je al je lief en leed mee. Na de EMV kwam je op de EVO en daar zat je weer in een bak. Daarna je varende plaatsing of kazerne en dan werd je weer ingedeeld in een bak etc. etc. .  
Foto
Daar zit je dan als bak met je baksmaten in een klaslokaal te MOKH
Bakken
Bij de marine spreekt men dus niet van klassen of leerlingen maar van bakken en baksleden.
Een eeuwenoud gebruik binnen de marine, dat voortkomt uit de tijd dat scheepsbemanningen waren opgedeeld in groepjes met één etensbak per groep. Na verloop van tijd verschoof de nadruk van de maaltijd naar een bakkensysteem uit organisatorisch en disciplinair oogpunt.

 
​Aan boord werd gegeten door een groep die tot een bak / wachtdivisie behoorde  SB en BB wachtdivisies en die weer onderverdeeld in SB1-SB2-BB1 BB2 zeewacht / reewacht
Dat verdeeld over de desbetreffende dienstvakken
Er werd geteld vanaf Bak 1 tot zoveel als er bakken ingedeeld waren
Bijvoorbeeld een bak met stokers bak 11 o.i.d. 
Het Zeuntje , was altijd je jongste gegradueerde die voor zijn bak/divisie zorgt dus vroeg uit de veren moest want het kommaliewant komt niet vanzelf op de bakstafel en de rantsoenen moesten gehaald worden bij de bottelier. Brood snijden op de bakplank (ja de beruchte bakplank bij 21 jaar worden) Zo moest er ook  koffie/thee gemaakt worden en de bakstafel werd verder opgesierd met techni-color (gekleurde hagelslag)/  jam/ kaas en vleeswaren. Zo alles wat de rantsoenen vrij gaven.  Daarna moest alles worden afgeruimd, afgewassen en het kommaliewant opgeborgen, verblijf schrobben met de andere zeuntjes , vlug mandiënen daarna weer koffie zetten voor de bak/divisie. Volgende ronde klaarmaken voor de middagtafel  dus de bakskast weer leegplukken met kommaliewant en eten halen en de dampende potten op tafel zetten. Uitdelen op hiërarchische volgorde dus je schepte voor je zelf als laatste op. De baksmeester hield even stilte voor diegenen die wilden bidden en dan eten, na het eten weer even stilte voor de wat vromere baksleden en dan ging de divisie/bak op post of een middagrustje houden
Foto
Baksgewijs matrozenopleiding te Gorinchem, baksgewijs in 1922
​Nee het zeuntje had geen volledige middagrust, u raad al wat hij moest doen, de afkomende wacht en de eventuele ketelaars voeden. En dan?,  ja dan weer afwassen etc. etc.  effe rusten en op tijd weer aanwezig zijn voor het theewater. Daarna nog dezelfde rituelen voor het avondeten  En oh ja!, je zorgde ook voor de koffie als ze op post gingen…en dan EINDELIJK slapen mits je niet ruw door de alarmschellen gewekt werd voor een of andere oefening want dan toog je met de moed der wanhoop naar je gevechtswachtpost   
De woensdag was een feestdag want dan was het rijsttafel en dan kreeg je hulp van de bak om alles naar het verblijf te slepen en de rijsthap van de marine was beroemd in die tijd, dat waren eetgewoontes die voortvloeide uit de periode dat de Marine in de Oost vertoefde en die tot vandaag de dag er nog steeds inzitten!
Volgens mij verzorgden ze ook de machinekamers en ketelruimen met LemLem (Citroenpoeder verdund met water)

Ja een Zeuntje kende weinig rust en had een lange dag
Bij zeer slecht weer was er geen warm eten maar wel brood met beleg en koffie 
Foto
Deze schepen hadden geen cafetaria , al het scheepsleven van de korporaals en manschappen speelde zich af in de (slaap)verblijven die zeer spartaans waren ingericht.
Opklapbare bedden aan kettingen boven de banken Deze bestonden uit een rechthoekig frame waartussen een bespanning zat en daar werd een matras gevuld met paardenhaar opgelegd. 
Blauw geblokt overtrekje er waren en voilà alleen nog wat lakens en een marine deken en je kon slapen . Onder de bedden waren zoals al gezegd de banken  waarmee je aan de bakstafel kon zitten (als tenminste de bedden opgeklapt waren). De bakstafel kon je neerklappen maar bv gedurende de acties van de Piet Hein in NNG werd dit niet gedaan. Er was een oorlogssituatie en de Piet Hein / Kortenaer en Evertsen hadden een volledige oorlogsbemanning aan boord. Deze extra mensen moesten ook ergens kunnen slapen.
Bij gebrek aan bedden werd er ook op de banken en de bakstafel geslapen .Je leefde letterlijk op elkaars lip  in de verblijven en dat in de tropen zonder airco. De nieuwe Jagers hadden wel een Cafetaria en airco (de B jagers) en waren zeeeeer comfortabel 
Foto
Kruiser Hr.Ms. de Ruyter (1936-1942) cafetaria
Bij de Koninklijke Marine was het bakkensysteem ook tot de jarenbegin tachtig nog steeds alom aanwezig.
​Elk lid van bemanning onder de rang van Sergeant was nog steeds ingedeeld in een bak
De leiding van een bak had een kwartiermeester c.q. korporaal jongste categorie of oudste categorie, de BAKSMEESTER 
​
De jaren 60 en begin 80
In de jaren 60 van de vorige eeuw verdween het eten volgens het bakkensysteem definitief toen op nieuwe schepen (Kruisers, A en B jagers en Vliegkampschip).
Het huidige cafetariasysteem aan boord werd ingevoerd. Je kreeg dan je plate gevuld bij de uitgifteruimte van het cafetaria en leverde deze nadien in bij het spoelhok.
 ​
Foto
Foto
Deze bak is aan het ‘aardappelen jassen en pitten’ zodat ze ingeleverd kunnen worden bij de kombuis. Links boven de hangmatten waarin geslapen werd aan boord. Foto: Nationaal Archief.
Foto
Het zeuntje van de bak schept de soep op de borden van de baksmaten. Aan het hoofd van de tafel de ‘baksmeester’ Foto: Nationaal Archief
Foto
De wassers druk aan het werk om het ingeleverde vuile wasgoed van de bakken weer schoon te wassen. Foto Nationaal Archief.
Ook dit werd door de zeun verzorgd innemen, afgeven, ontvangen en uitsorteren op marinenummer en dat één maal per week.
 
BAKSGEWIJS  
Om 08:00 snerpte de bootsmanfluit en daarboven op nog eens de scheepsomroep Attentie! Gevolgd door..** AANTREDEN VOOR BAKSGEWIJS**
Een ieder begaf zich via de valreep naar de kade. (in een kazerne naar een daarvoor aangewezen plaats)
De manschappen treden aan in het gelid op een van de voren bepaalde volgorde van de bemanning
De gelederen worden neergezet door de baksoudste
 
Commando Schipper:  AANVANG BAKSGEWIJS
De Baksmeester treden voor de bak en geven het commando BAK 1  (als je in bak 1 zat natuurlijk) “GEEFT ACHT …IN DE LIJN RECHTS .. RICHTEN”   daarna “BAK 1.. STAAT” De Baksmeester gaat naar de kop van de bak en begint met het uitrichten. (dit is het richten van alle gelederen opdat een ieder in een rechte lijn naast en voor elkaar staat) waarna het commando “” BAK 1 ..  OP DE PLAATS .. RUST” volgt.
 
Hierop volgt een tenue inspectie door de Baksmeester en opnemen bijzonderheden (krabbel krabbel papiertje) 
Foto
Enys-house, Opleiding Officieren, baksgewijs
aarna volgt het commando van de Schipper 
“BAKSGEWIJS”.. GEEFT ACHT!, het gehele baksgewijs staat nu in de houding !“BAKSMEESTERS  MELDEN! “ De Baksmeester meld zich dan in een gelid wat aantreed voor de chef der equipage (de Schipper) Deze zet ze in de houding “BAKSMEESTERS..GEEFT ACHT”  ….   Ze melden dan of er wel of geen bijzonderheden,  zoals bijv: matroos Kortjan is vrij van linkerarm, Machinist Steeksleutel zit op post in de AMK , Telegrafist Tik is nog niet aan boord enz. enz. krabbel krabbel papiertje   {de Schipper zegt dan waarschijnlijk van zet deze telegrafist maar op parade  (dus bakkie uitschrijven)}  

Foto
Baksgewijs voor het Marvahuis Van Speijk in Batavia, 1947
​De schipper laat de baksmeester inrukken
“BAKSMEESTER ..  INGERUKT.. MARS”,  deze haasten zich terug naar hun bak en treden rechts vooraan bij het voorste gelid. 
Zodra iedereen weer stil staat  (behalve officieren die wat heen en weer drentelen) Maakt de Schipper rechtsomkeert en met een ferme aanmarcheerpas gaat hij op weg naar de 1ste officier (de First) Salueert en de First salueert terug, meld de bijzonderheden aan hem geen krabbel, de First vraagt waarschijnlijk of Telegrafist Tik op parade gezet wordt.
De 1ste Officier zegt hem dan aan dat het baksgewijs kan inrukken  First salueert, Schipper salueert terug en gaat naar zijn plaats terug.
“BAKSGEWIJS… OP DE PLAATS RUST” waarna de schipper opdracht geeft de Bakken bak voor bak in te laten rukken door de baksmeesters! 
   
Foto
Baksgewijs Hr.Ms. Gelderland
Varende was er ook  baksgewijs maar dat is later verdwenen er was wel controle of een ieder nog aan boord was
Wat wel bleef waren de piketdiensten zoals aardappels jassen in de midscheeps, straalpijpen poetsen en nog veel meer zinnig werk!
De Provoost deed zijn intrede bv Provoost Machinisten (bij taak) die zorgde voor orde en netheid in de slaapverblijven en porde in de morgen diegenen die er uit moesten. Want de Franse reveille over de scheepsomroep getoeterd was vaak niet voldoende

De zeewacht divisies porden hun eigen mensen, ook werd er vaak via de scheepsomroep het hele felle scherpe “attentie” signaal gegeven door de kwartiermeester op de bootsmansfluit, gevolgd door de mondelinge order “OVERAL”…  Aan de scherpte van het fluitsignaal wist je vaak al welke kwartiermeester de dagwacht had… het leek soms wel een wedstrijd wie het scherpst kon fluiten en de bemanning de stuipen op het lijf kon jagen zo vroeg in de ochtend….
Het Baksgewijs indelen bestaat nog wel bij de Koninklijke Marine.  
De Jonge matrozen maken daar kennis mee bij de EMV, aan boord zit je nog wel in een bak maar dat is meer een administratieve regel en heeft geen werkelijke functie meer 
 
Foto
Mariniers baksgewijs te Sorong, Nederlands-Nieuw-Guinea
Foto
Vliegopleiding V.V.O.1, Ypenburg 1946, Baksgewijs
Foto
Baksgewijs op het halfdek van Hr.Ms. De Ruyter
Waar de Koninklijke Marine ook zat in de wereld , ….het baksgewijs werd overal elke dag uitgevoerd  
 
Weer of geen weer   ……………uitvoeren 
Tropen of Winter       ……………uitvoeren
 
Alleen bij storm op zee was er geen baksgewijs en als er werd gevochten uiteraard ook niet.
 
naar de baksmeesters
  • " DE BAKSTAFEL "
  • Disclaimer
  • Updates
  • Het ontstaan van de Marine
  • EMV en Baksfoto's div.
    • Onbekend
    • 1900 t/m 1934
    • 1935 t/m 1949
    • 1950 t/m 1959 >
      • 1950
      • 1951
      • 1952
      • 1953
      • 1954
      • 1955
      • 1956
      • 1957
      • 1958
      • 1959
    • 1960 t/m 1969 >
      • 1960
      • 1961
      • 1962
      • 1963
      • 1964
      • 1965
      • 1966
      • 1967
      • 1968
      • 1969
    • 1970 t/m 1979 >
      • 1970
      • 1971
      • 1972
      • 1973
      • 1974
      • 1975
      • 1976
      • 1977
      • 1978
      • 1979
    • 1980 t/m 1989 >
      • 1980
      • 1981
      • 1982
      • 1983
      • 1984
      • 1985
      • 1986
      • 1987
      • 1988
      • 1989
    • 1990 t/m 1999 >
      • 1990
      • 1991
      • 1992
      • 1993
      • 1994
      • 1995
      • 1996
      • 1997
      • 1998
      • 1999
    • 2000 t/m 2009 >
      • 2000
      • 2001
      • 2002
      • 2003
      • 2004
      • 2005
      • 2006
      • 2007
      • 2008
      • 2009
    • 2010 t/m heden >
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
  • Baksmeesters
  • MOC / MOK
    • MOC Voorschoten >
      • Keuring
    • MOC Hilversum >
      • Keuring van Bram Hoeijenbos
    • MOKHilversum >
      • Het "Bakken" systeem
      • Filmpjes EMV
      • Handboek EMV 1961
      • EMV belevenissen.... >
        • Anton Knook
        • EMV en opl. Hofm van Sijbrand Kamer
      • MOKH en allerlei foto's
      • Noord Brabant Hr.Ms. Beton
      • Stormbaan / Hindernisbaan EMV
      • Boomhoek >
        • VVKM82
      • Muziekkapel - Tamboers en Pijpers
  • Opleiding Algemeen
    • ABCD - NBCD
    • Duikers
    • Elektromonteur
    • Hofmeester
    • Kaderschool / Palencursus
    • Kannonier / VUKO
    • Kwartiermeester / Bootsman
    • Matrozenopleiding.
    • MKERF Palencursus
    • Mijnenwachter
    • Navigatie Gevechtsinformatie
    • Schietbaan Brunssum
    • Telegrafisten
    • Timmerman
    • Toelissen
    • TOKM
    • VBS
  • " TEN ANKER "
  • FaceBook
  • Film operator
  • De Leesmap
    • Uit de kombuis
  • EXPOSITIE
  • Emblemen-onderscheidingstekenen en onderscheidingen
    • M.W.O. Onderscheidingen
    • Dienstvak onderscheidingtekenen en uitmonsteringen >
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1945- 1978
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen 1978- heden
      • Brevetten Manschappen / Adelborsten
      • Brevetten duikvaardigheid
      • Brevetten Bijzondere vaardigheden
      • Brevetten (Officieren) hogere vorming.
      • Dienstvak onderscheidingstekens Tropen
      • Dienstvak Onderscheidingstekenen Marva tropen
      • Tropen embleem / eigen maak
      • Dienstvak Onderscheidingstekens Marva
      • Kraagemblemen adelborsten
      • Kraagemblemen Aspirant reserveofficieren
      • Kraagset officieren enz.
      • Draaginsignes en Prestatiekronen
      • Koudweer emblemen
      • Baret emblemen....
      • Pet Emblemen Kon. Marine
      • Pet / mutslinten
      • afgeoefend OZB insigne
      • Wings Marine Luchtvaartdienst en Brevetten MLD
      • Borstemblemen
      • Para Wings
      • Vaandels KM
  • Emblemen Koninklijke Marine
  • Marine gerelateerd
    • Documenten >
      • Marine affiches en werving >
        • ervaringen
      • Gewapendewacht en Schildwacht
      • Waarden en Normen >
        • Hoofdstuk 1
        • Hoofdstuk 2
      • Modelbouwers >
        • Evert Prijs
        • Tjerk Hiddes J 5
      • Krijgstucht
      • ontstaan van de baksorder >
        • oude baksorder
    • Ingezonden foto's >
      • foto's van Beaujean, Peter
      • foto's van Berns, Ben
      • foto's van Huijberts, Bert
      • foto's van Krijgsman Arie
      • foto's van Marbus, Mart
      • foto's van Mulder, Ruud
      • foto's van Radstake, Herman
      • foto's van Schalkwijk , J.J.
    • Oorlogsslachtoffers WO2 K.M
    • Documentatie Javazee >
      • Doorman-Helfrich
    • Diverse PDF bestanden
    • Groeps onderdelen >
      • Scheepsbands
      • Groepsfoto's algemeen
      • Stap en feest foto's >
        • Bekende kroegen.....
      • OS&O >
        • Vierdaagse lopers
        • Wandelgroepen algemeen
        • Zeemansloop
    • Humor en Cartoons >
      • Chris Caanen
      • Jan Sanders
      • Defensie bezuinigd
  • Overzeese Gebiedsdelen
    • Caribische schilderijen
    • Vlootbezoek Nederlandse Antillen >
      • Buitenlandsbezoek
      • Caribische aangelegenheden >
        • youtubefilms aangaande Curacao
      • Roodeweg Curacao >
        • Plattegrond en namenlijst
        • Roodeweg 1890 / 1963
        • de Roodeweg 2012 / 13
        • de Roodeweg 2014
        • Roodeweg onderhoud 2014
        • Roodeweg onderhoud 2015
        • Dodenherdenking 2015
        • Vervolg onderhoud 2015 na de herdenking
        • onderhoud november 2015
        • toegezonde foto's van Sobats
        • Nieuws over de Roodeweg
    • Vlootbezoek Nederlands Nieuw Guinea >
      • Nieuw Guinese aangelegenheden
    • Vlootbezoek Suriname >
      • Surinaamse aangelegenheden
      • Herinneringen ?
  • Vlootbezoek Indië / Indonesië
    • Bahasa Indonesia....
    • Herinneringen ?
    • Het Krontjongliedje
    • Indisch Alfabeth
    • Marine Etablisiment Soerabia
  • Hyperlinks website's
  • Contactformulier
  • TOKO / WINKEL
    • Borstembleem
    • VETERANEN STICKERS
    • Marine Stickers >
      • Bestelformulier
    • Defensie stickers >
      • Bestelformulier
    • Gemeente stickers
  • de Webmaster