Tropen emblemen Brabants weefsel
Na de oorlog was de aanmaak van emblemen (DVOS en Brevetten) geen prioriteit voor de marine, wel was vastgesteld welke emblemen er zoal waren maar van de uitvoering was niets vastgelegd en ook niet in bestelling gegaan tot 1947.
Hierdoor ontstonden er in die periode allerlei emblemen in vele verschillende uitvoering, meestal hand geborduurd door de plaatselijke kleermaker of eigen borduursel in allerlei afmetingen.
Dit was een ongewenste situatie die er toe leidde dat er eind 1946 begin 1947 een bestelling werd gedaan bij de Firma van Engelen en Evers te Heeze (NBr) voor zowel Tropen als Europese emblemen (het zogenaamde Brabants weefsel) echter deze emblemen waren van z'n slechte kwaliteit (niet watervast en rafelig) dat ze massaal werden afgekeurd.
In 1952 kwam men pas tot stand modellen van de toen bekende emblemen, en in 1955 ging men over (nadat er weer diverse DVOS en Brevetten waren bijgekomen) tot een bestelling bij de Firma's van Dongen en Horvard (beide gevestigd in Breda) dit waren alleen emblemen op lakense stof en van een vastgestelde uitvoering en kwaliteit, echter bleef het buitenmodel embleem natuurlijk na 1955 ook nog wel bestaan.
Hierdoor ontstonden er in die periode allerlei emblemen in vele verschillende uitvoering, meestal hand geborduurd door de plaatselijke kleermaker of eigen borduursel in allerlei afmetingen.
Dit was een ongewenste situatie die er toe leidde dat er eind 1946 begin 1947 een bestelling werd gedaan bij de Firma van Engelen en Evers te Heeze (NBr) voor zowel Tropen als Europese emblemen (het zogenaamde Brabants weefsel) echter deze emblemen waren van z'n slechte kwaliteit (niet watervast en rafelig) dat ze massaal werden afgekeurd.
In 1952 kwam men pas tot stand modellen van de toen bekende emblemen, en in 1955 ging men over (nadat er weer diverse DVOS en Brevetten waren bijgekomen) tot een bestelling bij de Firma's van Dongen en Horvard (beide gevestigd in Breda) dit waren alleen emblemen op lakense stof en van een vastgestelde uitvoering en kwaliteit, echter bleef het buitenmodel embleem natuurlijk na 1955 ook nog wel bestaan.