HMS 'Albion': Nederlands toptalent onder Britse vlag
DOOR ROLAND KORTENHORST
Velen kennen haar en zijn trots op haar: Hr. Ms. 'Rotterdam'. Het doordachte moeder-schip van het korps Mariniers. Wie de 'Rotterdam' goed kent, zal dan ook onmiddellijk in zijn ogen wrijven wanneer de HMS 'Albion' in zicht komt! Dat schip lijkt wel heel erg veel op de 'Rotterdam'. En dat is ook zo, het is namelijk hetzelfde, Nederlandse ontwerp. Nederlandse scheepsbouwkunde in een Britse jas!
HMS 'Albion' in een regenachtig Plymouth.Foto: Roland Kortenhorst.
Toen enige jaren geleden de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' in Vlissingen werd overgenomen door Damen Shipyards, wist iedereen het eigenlijk wel: nu komt er een enorme exportpower in die werf! Dat is ook wel gebleken. De Schelde wordt steeds meer op de internationale kaart gezet. De resultaten zijn er ook naar. Met trots kon vorig jaar een grote order voor Indonesische korvetten worden genoteerd. Maar het zijn niet alleen complete schepen waarmee 'De Schelde' de exportmarkt is opgegaan. Ook de kennis die deze topwerf in huis heeft wordt op slimme wijze te gelde gemaakt. HMS 'Albion' is daar een schitterend voorbeeld van.
De Engelsen willen vernieuwing
Net als de Nederlandse strijdkrachten zijn ook de Engelse steeds meer betrokken bij internationale missies. Daarvoor is een sterk 'expeditionair' vermogen een vereiste! Dus het vermogen om snel overal ter wereld een behoorlijke troepenmacht in te kunnen zetten en met faciliteiten te kunnen ondersteunen. Vanuit die behoefte ontstond de wens bij de Royal Navy over een aantal nieuwe schepen te beschikken. Toen Damen/De Schelde dat vernam, was constructief contact snel gelegd. Deze Nederlandse kennis werf kon de opdracht in de wacht slepen voor het ontwerp en de engineering van een nieuwe serie 'Landing Platform Dock'-sche-pen voor de Engelse marine. Het werd uiteindelijk een serie van vier schepen, waarvan HMS 'Albion' er één is. Basis voor dit ontwerp was de Hr.Ms.'Rotterdam'.
Veelzijdig
De HMS 'Albion' werd een veelzijdig moe-derschip met heel veel mogelijkheden. Zo beschikt zij over een enorme 'garage' waarin 550 meter zogeheten 'laan-lengte' beschikbaar is voor allerhande militaire voertuigen. Die kunnen variëren van bijvoorbeeld een pakket van 31 trucks met nog eens 36 Landrovers of een 70 ton zware Challenger II Battletank. De ruimte is echter ook geschikt om bijvoorbeeld zeven helikopters mee te nemen. Vanaf het grote helikopterdek achter de opbouw kan tegelijkertijd met twee helikopters worden geopereerd. Hierin ligt overigens ook het grootste verschil met de Hr. Ms.'Rotterdam'. De 'Rotterdam' heeft direct naast het platform een hangar. Daar kan klein onderhoud en allerlei ondersteunend werk gedaan worden, dat niet in het ruim mogelijk is. Bezuinigingen bij de Engelsen eisten hier hun tol. Een gedeelte van de gigantische laadruimte kan 3,5 meter worden afgezonken. Als dan de hekdeur wordt geopend, heeft HMS 'Albion' de beschikking over een behoorlijke 'haven'. Landingsboten, maar ook kleine Hovercrafts kunnen zo van en aan boord gaan, lading (en voertuigen) van boord nemen en naar de vaste wal brengen. Ook boven het laadruim, in de accommodatie, blijkt de veelzijdigheid van het schip. Zo kan het onderdak bieden aan zo'n 60 mariniers. Ook beschikt het schip over een groot commandocentrum. Dat maakt het mogelijk om grote operaties te coördineren en te leiden. Zeker bij grote humanitaire rampen zijn een permanent overzicht en intensieve communicatie een absoluut vereiste!
Heel Engels... én heel Nederlands!
Binnen de accommodatie blijkt overigens, ondanks het 'made in Holland'- design, dat we het hier over een oer-Engels schip hebben. Waar anders kun je op een oorlogsschip stoelen met bloemetjesmotief tegenkomen? Wél op HMS 'Albion'! Onder het laadruim is het 'made in Holland'-gevoel weer helemaal terug. In de machinekamer is het één en al Nederlandse motoren- en machinebouw. Zowel de hoofd- als de hulpmotoren zijn Wartsila-motoren: iedereen uit Zwolle zou er een trots gevoel bij krijgen. De twee hoofdmotoren, ieder met een vermogen van 6.250 KW (ofwel 8.300 pk), drijven één 5-blads vaste spoedschroef aan. Daarmee heeft het schip een dienstsnelheid van iets meer dan 18 knopen. Doordat het overal in de wereld ingezet moet kunnen worden, heeft het enorme bunkers en een grote voorraadcapaciteit. De actieradius is 9.300 mijl (17.000 km) met 15 knopen vaart. HMS 'Albion' is bepaald geen kleintje, lengte over alles 176 meter, breedte 29 meter en een waterverplaatsing van 18.500 ton. Bij het van boord gaan vroegen we aan de commandant, captain Keith Winstanley, wat nou de belangrijkste verschillen zijn tussen de Nederlandse 'Rotterdam' en de Engelse 'Albion'. Het antwoord kwam er vlot en diplomatiek uit. 'You simply build perfect ships, and... in time'. Perfect en op tijd. Dat weten ze in Engeland dus ook...
DOOR ROLAND KORTENHORST
Velen kennen haar en zijn trots op haar: Hr. Ms. 'Rotterdam'. Het doordachte moeder-schip van het korps Mariniers. Wie de 'Rotterdam' goed kent, zal dan ook onmiddellijk in zijn ogen wrijven wanneer de HMS 'Albion' in zicht komt! Dat schip lijkt wel heel erg veel op de 'Rotterdam'. En dat is ook zo, het is namelijk hetzelfde, Nederlandse ontwerp. Nederlandse scheepsbouwkunde in een Britse jas!
HMS 'Albion' in een regenachtig Plymouth.Foto: Roland Kortenhorst.
Toen enige jaren geleden de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' in Vlissingen werd overgenomen door Damen Shipyards, wist iedereen het eigenlijk wel: nu komt er een enorme exportpower in die werf! Dat is ook wel gebleken. De Schelde wordt steeds meer op de internationale kaart gezet. De resultaten zijn er ook naar. Met trots kon vorig jaar een grote order voor Indonesische korvetten worden genoteerd. Maar het zijn niet alleen complete schepen waarmee 'De Schelde' de exportmarkt is opgegaan. Ook de kennis die deze topwerf in huis heeft wordt op slimme wijze te gelde gemaakt. HMS 'Albion' is daar een schitterend voorbeeld van.
De Engelsen willen vernieuwing
Net als de Nederlandse strijdkrachten zijn ook de Engelse steeds meer betrokken bij internationale missies. Daarvoor is een sterk 'expeditionair' vermogen een vereiste! Dus het vermogen om snel overal ter wereld een behoorlijke troepenmacht in te kunnen zetten en met faciliteiten te kunnen ondersteunen. Vanuit die behoefte ontstond de wens bij de Royal Navy over een aantal nieuwe schepen te beschikken. Toen Damen/De Schelde dat vernam, was constructief contact snel gelegd. Deze Nederlandse kennis werf kon de opdracht in de wacht slepen voor het ontwerp en de engineering van een nieuwe serie 'Landing Platform Dock'-sche-pen voor de Engelse marine. Het werd uiteindelijk een serie van vier schepen, waarvan HMS 'Albion' er één is. Basis voor dit ontwerp was de Hr.Ms.'Rotterdam'.
Veelzijdig
De HMS 'Albion' werd een veelzijdig moe-derschip met heel veel mogelijkheden. Zo beschikt zij over een enorme 'garage' waarin 550 meter zogeheten 'laan-lengte' beschikbaar is voor allerhande militaire voertuigen. Die kunnen variëren van bijvoorbeeld een pakket van 31 trucks met nog eens 36 Landrovers of een 70 ton zware Challenger II Battletank. De ruimte is echter ook geschikt om bijvoorbeeld zeven helikopters mee te nemen. Vanaf het grote helikopterdek achter de opbouw kan tegelijkertijd met twee helikopters worden geopereerd. Hierin ligt overigens ook het grootste verschil met de Hr. Ms.'Rotterdam'. De 'Rotterdam' heeft direct naast het platform een hangar. Daar kan klein onderhoud en allerlei ondersteunend werk gedaan worden, dat niet in het ruim mogelijk is. Bezuinigingen bij de Engelsen eisten hier hun tol. Een gedeelte van de gigantische laadruimte kan 3,5 meter worden afgezonken. Als dan de hekdeur wordt geopend, heeft HMS 'Albion' de beschikking over een behoorlijke 'haven'. Landingsboten, maar ook kleine Hovercrafts kunnen zo van en aan boord gaan, lading (en voertuigen) van boord nemen en naar de vaste wal brengen. Ook boven het laadruim, in de accommodatie, blijkt de veelzijdigheid van het schip. Zo kan het onderdak bieden aan zo'n 60 mariniers. Ook beschikt het schip over een groot commandocentrum. Dat maakt het mogelijk om grote operaties te coördineren en te leiden. Zeker bij grote humanitaire rampen zijn een permanent overzicht en intensieve communicatie een absoluut vereiste!
Heel Engels... én heel Nederlands!
Binnen de accommodatie blijkt overigens, ondanks het 'made in Holland'- design, dat we het hier over een oer-Engels schip hebben. Waar anders kun je op een oorlogsschip stoelen met bloemetjesmotief tegenkomen? Wél op HMS 'Albion'! Onder het laadruim is het 'made in Holland'-gevoel weer helemaal terug. In de machinekamer is het één en al Nederlandse motoren- en machinebouw. Zowel de hoofd- als de hulpmotoren zijn Wartsila-motoren: iedereen uit Zwolle zou er een trots gevoel bij krijgen. De twee hoofdmotoren, ieder met een vermogen van 6.250 KW (ofwel 8.300 pk), drijven één 5-blads vaste spoedschroef aan. Daarmee heeft het schip een dienstsnelheid van iets meer dan 18 knopen. Doordat het overal in de wereld ingezet moet kunnen worden, heeft het enorme bunkers en een grote voorraadcapaciteit. De actieradius is 9.300 mijl (17.000 km) met 15 knopen vaart. HMS 'Albion' is bepaald geen kleintje, lengte over alles 176 meter, breedte 29 meter en een waterverplaatsing van 18.500 ton. Bij het van boord gaan vroegen we aan de commandant, captain Keith Winstanley, wat nou de belangrijkste verschillen zijn tussen de Nederlandse 'Rotterdam' en de Engelse 'Albion'. Het antwoord kwam er vlot en diplomatiek uit. 'You simply build perfect ships, and... in time'. Perfect en op tijd. Dat weten ze in Engeland dus ook...